2023-02-03
Własna marka to wiele zobowiązań. Aby jej popularność nieustannie wzrastała, konieczne jest wdrożenie odpowiednich działań. Jednym z elementów, na który warto się zdecydować, jest tzw. merch. Jeśli zależy Ci na tym, aby Twoja firma była rozpoznawalna, to jest to rozwiązanie dla Ciebie. Dowiedz się, czym jest merch, a także, po co i w jakim celu się go tworzy.
Merch – co to takiego?
Merch to indywidualna linia odzieżowa lub akcesoria stworzone specjalnie dla danej osoby czy firmy. Pełni on funkcję znaku rozpoznawczego, który stanowi reprezentację usług, produktów czy samej w sobie marki i jej haseł. Bardzo często decyduje się na niego wiele zespołów, muzyków, gwiazd, a także innych biznesów. Ubrania projektowane w ramach merchu stanowią świetną wizytówkę i są przeznaczone do noszenia zarówno dla osób reprezentujących daną markę, jak i jej klientów. Do elementów traktowanych jako merch można zaliczyć między innymi:
Trzeba pamiętać o tym, że produkty typu merch wyróżniają się od innych ze względu na obecność zindywidualizowanego projektu. Najczęściej zawiera on logo danej marki, nazwę zespołu lub inny element rozpoznawczy, a także dodatkowy nadruk wybrany przez osoby, które zlecają jego stworzenie. Wszystkie naniesione na ubrania lub akcesoria wzory powinny być wykonane zgodnie z brandbookiem danej firmy, a więc reprezentującymi ją barwami, fontami czy symbolami.
Po co tworzyć własny merch?
Posiadanie własnego merchu to coraz bardziej popularny pomysł na promocję marki. Korzyści płynących z takiego rozwiązania jest wiele. Ostateczną decyzję warto podjąć, kierując się przede wszystkim tym, jaki efekt chce uzyskać dana osoba oraz czy jest to opcja, na którą można sobie pozwolić pod względem finansowym. Trzeba jednak wiedzieć, iż dobrze stworzony merch w wielu przypadkach stał się jednym z dodatkowych źródeł przychodu. Klienci, którzy kochają swoje marki lub fani ulubionych zespołów, bardzo chętnie sięgają po koszulki z nadrukiem ich logo, hasłami przewodnimi czy w przypadku branży muzycznej – fragmentami tekstów piosenek.
Dodatkowe źródło przychodu
Jak wspomniano wyżej, firmy lub marki, które mają już pewne grono odbiorców i chcą w jakiś sposób zrzeszyć je ze sobą, decydują się na wypuszczenie własnej linii ubrań i w takich przypadkach bardzo często zyski ze sprzedaży są dość duże. Niekiedy stanowią one sporą część przychodów. Aby jednak tak się stało, musi zaistnieć chęć kupienia merchu przez różnego rodzaju ludzi. Dobrze jest więc zastanowić się, czy zrealizowanie merchu będzie pełnić funkcję inwestycji, która zwróci się w postaci finansowej czy raczej będzie to metoda na stworzenie większego grona odbiorców (co i tak ostatecznie jest równie korzystne finansowo).
Promocja firmy
Dla marek, które nie posiadają jeszcze dużego grona odbiorców, merch może być formą metody na uzyskanie większej popularności. Dzięki wypuszczeniu kreatywnej i pomysłowej linii ubrań istnieje prawdopodobieństwo, że będzie ona na tyle atrakcyjna, że ludzie będą chcieli ją nosić. To natomiast sprawi, że zaistnieje przez nich możliwość bliższego poznania marki.
Współpraca z innymi markami
Aby marka stała się bardziej rozpoznawalna, można zdecydować się na nawiązanie współpracy z innym twórcą. Połączenie dwóch branż to doskonały pomysł na poszerzenie grupy klientów obu stron. Taki merch może stanowić również formę akcji promującej społecznie atrakcyjne hasło lub dzień, z którym obie marki są w jakiś sposób powiązane.
Forma prezentów firmowych lub upominków
Merch to najczęściej wybierana opcja dla osób, które szukają pomysłu na drobne upominki dla swoich pracowników lub kontrahentów. Sprawdza się to zarówno dla przedsiębiorców, którym zależy na profesjonalnym wydruku logo na długopisach lub notesach, jak i dla osób tworzących kreatywne materiały i produkty użytku codziennego.
Jak zrobić swój merch?
Tworzenie merchu to proces, który powinien być przez każdego dokładnie przemyślany. Do każdego etapu należy odpowiednio się przygotować. Istotne jest bowiem nie tylko wypuszczenie linii ubrań czy akcesoriów, ale przede wszystkim to, aby przypadły one do gustu odbiorcom. Warto uwzględnić kilka kroków niezbędnych do tego, by merch był dość uniwersalny, a co za tym idzie przydatny i chętnie kupowany.
Pomysł
Pomysł to najważniejszy etap, od którego tak naprawdę wszystko się zaczyna. Warto zastanowić się, w jakim celu ma być stworzony merch i ustalić, jaką formę ma on przybrać. Ten etap jest jeszcze bardzo wstępny, dlatego wystarczy na białej kartce wypisać wszystkie pomysły, jakie przychodzą do głowy.
Grupa docelowa i cel
Merch tworzony jest przede wszystkim dla klientów firmy i odbiorców marki. W trakcie jego przygotowywania trzeba więc uwzględnić ich preferencje oraz cechy charakterystyczne takie jak wiek, płeć, zainteresowania. Warto również wziąć pod uwagę ogólny cel wypuszczenia merchu. Warunkuje on bowiem wielkość produkcji, a także miejsce późniejszej sprzedaży.
Wybranie produktu
Należy zastanowić się, jaki produkt będzie najbardziej przydatny w przypadku danej firmy. Korporacje i przedsiębiorcy najczęściej decydują się na spersonalizowane akcesoria biurowe typu kalendarze z logo, długopisy, ołówki, notesy. Marki, którym zależy na przekazaniu swoich haseł lub logo, decydują się natomiast na koszulki, czapki i bluzy z nadrukiem. Produkt może być również dostosowany do branży, w jakiej obraca się dana marka. Przykładowo w SPA można sprzedawać spersonalizowane ręczniki, na których znajduje się logo firmy i inspirujący cytat.
Udanie się do drukarni
Finałowym etapem, czyli tworzeniem merchu, zajmuje się zatrudniona przez markę drukarnia lub szwalnia. Warto wybrać tę, która tworzy produkty najwyższej jakości, zarówno ze względu na projekt graficzny, jak i druk. Przed ostatecznym zleceniem zamówienia dobrze jest się umówić na wcześniejszą konsultację dotyczącą ogólnego projektu merchu, a także omówienia typu i jakości produktów, na jakich ma się znaleźć zindywidualizowany nadruk.