2023-04-17

Identyfikacja wizualna firmy — jak o nią zadbać?

Powiedzenie „nie oceniaj książki po okładce” często nie działa w przypadku kampanii marketingowej. Elementy wizualne reprezentujące firmę wpływają na postrzeganie jej przez klientów i kształtują stosunek do jej działalności. Identyfikacja przedsiębiorstwa nadaje tożsamość, dzięki której marka wyróżnia się na tle konkurencji. Co powinna reprezentować, aby firma przyciągała jak najwięcej klientów? Dowiedz się, jakie elementy identyfikacji wizualnej są istotne i sprawdź, jak o nie zadbać.

Czym jest identyfikacja wizualna marki?

Identyfikacja wizualna (ang. visual identity) to główne narzędzie budowania wizerunku firmy. Spójny system elementów graficznych obejmuje różne formy stosowane do promocji marki. Jego głównym zadaniem jest zaprezentowanie czytelnej i wyróżniającej się tożsamości, czyli najważniejszego elementu, który odpowiada za pozyskiwanie klientów z grupy docelowej. Na identyfikację wizualną składają się m.in.:

Można powiedzieć, że identyfikacja wizualna jest pierwszym elementem, z którym spotyka się klient. Z tego powodu odgrywa znaczącą rolę w pozycjonowaniu marki na rynku. Powinna być więc podstawą w planowaniu strategii marketingowej. Odpowiednio zaprojektowana pomoże zbudować przekaz, budujący pozytywny wizerunek wśród klientów.

Projektowanie identyfikacji wizualnej — na co zwrócić uwagę?

Aby identyfikacja wizualna przyniosła oczekiwane efekty, trzeba ją najpierw odpowiednio zaprojektować i skutecznie wdrożyć. Nie jest to takie proste, jak mogłoby się wydawać. Trzeba pamiętać, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz, więc jakikolwiek błąd może przekreślić całe przygotowania. Umiejętne stosowanie systemu elementów graficznych jest więc podstawą w działaniu komunikacyjnym.

Tworzenie identyfikacji wizualnej warto rozpocząć od omówienia strategii firmy. Cel i wartości marki pozwolą określić, do kogo kampania ma trafić i jak ma być odebrana. Na podstawie zebranych informacji można zaprojektować wszystkie elementy w taki sposób, aby wywoływały określone emocje i skojarzenia.

Co obejmuje system identyfikacji wizualnej firmy?

Wszystkie elementy identyfikacji wizualnej powinny być wykonywane według ściśle określonych reguł. Zazwyczaj spisuje się je w tzw. księdze znaku. Jest to folder, który zawiera informacje o tym, jak tworzyć i stosować konkretne materiały. Poza logo i paletą kolorystyczną księga identyfikacji wizualnej zawiera także:

W przypadku przedmiotów wykorzystywanych w kampanii marketingowej warto skorzystać z usług naszej firmy. Oferta zawiera wiele gadżetów, które sprawdzą się w roli upominków dla klientów, pracowników czy też wspólników. Wykonujemy też wysokiej jakości znakowania przy użyciu różnych metod.

Marketing firmy — jak wykorzystać elementy identyfikacji wizualnej?

Spójna identyfikacja wizualna zaprojektowana zgodnie z księgą znaku to dobry początek do czytelnej i ciekawej komunikacji z konsumentami. Duże znaczenie ma też jednak odpowiednie wdrożenie poszczególnych elementów. Najważniejsze jest trzymanie się tych samych zasad bez względu na to, czy nośnikiem są banery i ulotki, czy też media społecznościowe.

Istotne jest też ustalenie pozycjonowania wszystkich elementów na materiałach. Niektóre z nich mogą różnić się tłem czy orientacją. Dlatego czasami konieczne jest wdrożenie pewnych modyfikacji. Nie można jednak zapominać o utrzymaniu pola ochronnego znaków w stosunku do krawędzi. W ten sposób zachowa się odpowiednie proporcje.

Dlaczego warto inwestować w upominki firmowe dla klientów?

Wbrew pozorom upominki i gadżety reklamowe dla klientów są jednymi z ważniejszych nośników identyfikacji wizualnej. Ich praktyczne zastosowanie sprawia, że mogą być używane codziennie, dzięki czemu budują świadomość marki i zaufanie do jej produktów oraz usług. Trzeba jednak zaznaczyć, że duże znaczenie ma wybór odpowiednich gadżetów. Do najczęściej stosowanych zalicza się m.in.:

Nie można też zapominać o personalizacji, która będzie zgodna z zasadami księgi znaku. Dbałość o zachowanie wszystkich elementów identyfikacji wizualnej pozwoli stworzyć upominki, które wywołują pozytywne emocje i skojarzenia z firmą.