2023-09-22
Zastanawiasz się, jak prawidłowo stworzony wizerunek firmy wpływa na jej ogólny rozwój? Chcesz poznać techniki promocji przedsiębiorstwa, które sprawiają, że pozyskasz większą liczbę klientów? Dowiedz się, jak stworzyć wizerunek firmy i sprawdź, na czym dokładnie polega ten proces.
Wizerunek firmy — czy jest istotny?
Prowadzenie przedsiębiorstwa nie należy do najłatwiejszych zadań. Czynność ta wymaga zdobycia odpowiedniej wiedzy w zakresie wielu dziedzin. Jednym z obszarów, któremu warto poświęcić nieco więcej uwagi, jest marketing. Odpowiednia promocja firmy wpływa bezpośrednio na jej rozwój oraz ogólną renomę. Najważniejszym i podstawowym czynnikiem, który uwzględniany jest na samym początku uzgadniania strategii reklamowej, jest zbudowanie wizerunku firmy. To, w jaki sposób właściciel przedsiębiorstwa prezentuje swoją działalność, jest elementem wpływającym bezpośrednio na postrzeganie jej przez potencjalnym klientów, pracowników oraz kontrahentów. Stworzenie dobrej prezencji marki niesie za sobą takie korzyści, jak:
- budowanie satysfakcjonujących relacji z klientami,
- wypracowanie dobrej pozycji na rynku,
- wyróżnienie się pośród konkurencji,
- zatrudnienie wartościowych pracowników,
- zbudowanie renomy marki,
- osiąganie większych sukcesów (finansowych i nie tylko).
Czym jest wizerunek firmy?
Większość przedsiębiorców zdając sobie sprawę, jak istotne jest stworzenie dobrego i profesjonalnego wizerunku firmy, chce zadbać o ten czynnik już na samym początku zakładania działalności. Nie wszyscy jednak mają odpowiednią wiedzę na temat tego, czym taka prezencja jest, co na nią się składa oraz w jaki sposób wprowadzać ją w politykę przedsiębiorstwa. Podstawowymi elementami wpływającymi na wizerunek firmy są:
- nazwa,
- logo,
- identyfikacja wizualna,
- sposób komunikacji z klientami i kontrahentami,
- kultura organizacji,
- prezencja w przestrzeni stacjonarnej, jak i online,
- jakość oferowanych usług,
- sposób obsługi klienta.
Jak zbudować odpowiedni wizerunek firmy?
Zbudowanie wizerunku firmy wymaga dobrze przemyślanej strategii opartej przede wszystkim na profesjonalnej wiedzy, a także ocenie profilu potencjalnego klienta oraz analizy całego rynku branżowego.Priorytetem i czynnością, za jaką należy zabrać się na samym początku, jest stworzenie planu działania. Pytania, jakie przedsiębiorca może sobie zadać to między innymi:
- w jaki sposób firma ma być postrzegana przez klientów,
- jakie osoby są grupą docelową oferowanych usług lub/i produktów,
- jakimi możliwościami finansowymi dysponuje firma w celu stworzenia wizerunku,
- jakie są wartości w firmie.
To, na czym warto opierać swoje odpowiedzi, to przede wszystkim obecna sytuacja firmy. Dobrze jest dowiedzieć się, w jaki sposób jest ona postrzegana przez innych obecnie. W tym celu możliwe jest przeprowadzenie ankiet, wywiadów lub innych bardziej skomplikowanych badań. Dzięki temu możliwe będzie opracowanie dokładnej strategii, zawierającej obowiązkowe elementy do zmiany, a także te, które powinny zostać wprowadzone do firmy.
Kolejnym etapem jest przygotowanie narzędzi, dobranie budżetu oraz zatrudnienie osób odpowiedzialnych za stworzenie wizerunku firmy.
Jak kształtować wizerunek firmy?
Jak wspomniano wcześniej, istnieje kilka głównych czynników wpływających na ogólny wizerunek firmy. Holistyczne podejście do tematu pozwoli na zbudowanie satysfakcjonującego obrazu marki w oczach innych, a co za tym idzie, na ogólny rozwój przedsiębiorstwa.
Identyfikacja wizualna
Podstawą wizerunku firmy jest jej identyfikacja wizualna, w której zakres wchodzą takie elementy, jak logo, kolorystyka oraz rodzaj wykorzystywanych elementów do prezencji marki. Wszystkie te elementy powinny podkreślać indywidualny charakter firmy. W szybkim tempie bowiem identyfikacja tego rodzaju stanie się znakiem rozpoznawczym marki. Cały system powinien być więc spójny. Wielu przedsiębiorców do stworzenia identyfikacji wizualnej doświadczonych grafików i specjalistów od spraw marketingów. Stworzenie tzw. brandbooka sprawi, że wizerunek firmy w sieci, jak i stacjonarnie będzie ze sobą spójny. Identyfikację wizualną wykorzystuje się bowiem w wielu aspektach działań przedsiębiorstwa, w tym między innymi:
- na stronie internetowej,
- w mediach społecznościowych,
- w materiałach promocyjnych np. ulotki, plakaty,
- w dokumentach firmowych,
- na opakowaniach produktów,
- w ogólnym wystroju lokalu.
Nazwa oraz system komunikacji
Jedną z ważniejszych kwestii mających wpływ na profesjonalny wizerunek marki jest jej nazwa. To ona powinna być jak najlepiej promowana, a co się z tym wiąże zapamiętywana przez klientów i kontrahentów. Aby zaistniała ona wśród innych osób, dobrze jeśli będzie:
- łatwa do wymówienia,
- kojarzona z zakresem działań firmy,
- uniwersalna językowo,
- łatwa do zapamiętania,
- kreatywna.
Nazwa powinna znaleźć się wszędzie, gdzie firma promuje swoje działania. Jest to przede wszystkim lokal stacjonarny, ale również strona internetowa czy konta w mediach społecznościowych.
Należy pamiętać, że nazwa stanowi pewnego rodzaju wizytówkę firmy. Kolejnym elementem jest jej identyfikacja wizualna. Równie istotnym elementem jest jednak sposób komunikacji. Powinna być ona dostosowana do wieku, zainteresowań oraz innych cech odbiorców, oraz spójna we wszystkich miejscach.
Formy promocji
Bardzo istotnym czynnikiem mającym wpływ na odbiór marki wśród klientów i kontrahentów jest forma promocji firmy. Różnego rodzaju reklamy i działania reklamowe są jednocześnie sposobem prezentowania ogólnego wizerunku przedsiębiorstwa. Decydując się na tego rodzaju czynności, należy pamiętać o ich profesjonalnym przygotowaniu. To, w jaki sposób marka się reklamuje, ma bowiem ogromny wpływ na postrzeganie jej przez inne osoby. Najczęściej przedsiębiorcy decydują się na takie formy reklamy jak:
- broszurki,
- ulotki,
- prowadzenie mediów społecznościowych,
- SEO — pozycjonowanie strony internetowej,
- public relations.
Niezależnie od tego, która z nich zaistnieje w danej firmie, należy wziąć pod uwagę, że najistotniejsze jest zachowanie profesjonalnego wizerunku i spójnej komunikacji. Chcąc zadbać o to, aby klienci postrzegali firmę w jeszcze lepszy sposób, warto zatroszczyć się nie tylko o odpowiednią promocję, ale również wysokiej jakości ofertę oraz profesjonalną obsługę sprzedażową i posprzedażową.